dimarts, 21 de desembre de 2010

El 4t Cinturó una altra vegada (2)


Traçat del 4t cinturó el 1995
Si ens fixem en les dades de població dels municipis veïns de Cardedeu, o més enllà, dels Vallesos, ens adonem del continu augment any rere any. La mobilitat també augmenta al mateix ritme, no és així però l’augment de les infraestructures viàries. Tampoc no podem oblidar l’augment continuat de la implantació industrial. Tot plegat ens permet confirmar l’augment del pes econòmic i demogràfic en l’àmbit metropolità de Barcelona.
És evident que algunes reivindicacions ciutadanes han permès alliberar de peatges l’autopista A-7/B-30 a Sant Cugat o la disminució del peatge a la barrera de Mollet a l’A-7. Tot fa pensar que aviat pot arribar a desaparèixer aquest peatge, un pas cap a l’alliberem demanat a la Campanya contra el 4t Cinturó. Però no podem enganyar-nos, malgrat ser mesures desitjades, els qui han de passar diàriament per aquestes vies, i particularment l’A-7/B-30, i en hora punta, sovint les troben col·lapsades.
Divendres 30 de desembre es va presentar a Barcelona l’estudi del traçat de la línia de tren orbital que el govern català preveu desenvolupar entre els anys 2006 i 2016 com una actuació del Pla d’Infraestructures del Transport de Catalunya. És una línia que ja es contemplava al Pla director d’Infraestructures i que ha de connectar les ciutats de la 2ª Corona metropolitana de Barcelona:
Mataró, Granollers, Sabadell-Terrassa, Martorell, Vilanova i Vilafranca. Ara sembla que va de debò. La connexió entre les ciutats de la 2ª Corona resta assegurada.
Hi ha altres solucions alternatives que s’oferien des de la Campanya contra el 4t Cinturó:
·         Millorar la comunicació local i comarcal entre municipis no és l’alternativa.
S’han millorat els ferms, s’han millorat alguns revolts, s’ha millorat la seguretat d’algunes cruïlles (amb rotondes o semàfors)... Lluny de ser l’alternativa s’han convertit en autèntics calvaris que ni el desdoblament permetria arranjar-los.
·         Establir un servei eficaç de transports públics entre les poblacions dels Vallesos és una de les mesures en les quals es treballa des dels municipis de l’Agrupació de Municipis amb Transport Urbà (AMTU). L’AMTU, creada el 2001 pels alcaldes d’Abrera, Caldes de Montbui, Cardedeu, Granollers, Igualada, Lliça d’Amunt, Manresa, Mataró, Parets del Vallès, Rubí, Sabadell, Sitges, Terrassa, Vic, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú, amb l’objectiu d’enaltir i promoure el transport públic urbà dels seus pobles i ciutats, i de la mobilitat en general de la regió metropolitana de Barcelona, ha fet possible, entre d’altres avenços, la Integració Tarifària del Transport Municipal.
·         S’argumentava que amb l’entrada en funcionament de l’Eix transversal (carretera C-25) s’obria un itinerari alternatiu per als vehicles que des de França es dirigeixen cap el centre de la península i viceversa. L’entrada en servei de la C-25 s’ha vist com insuficient, per les característiques tècniques del traçat en alguns trams, i pel fet de tenir un sol carril per sentit de marxa. Això sembla que restarà solucionat amb el desdoblament. El tram Cervera-les Oluges i els contorns de Manresa i Vic estan desdoblats. El govern anterior havia previst desdoblar un 80% del traçat, però el PSC és favorable al desdoblament total i ja va aconseguir, junt amb ERC i PP, que el Parlament es pronunciés en aquest sentit el juny del 2003. Resta per veure si serà una solució. Detractors no n’hi falten fins i tot entre els qui el defensaven com una alternativa.

Text publicat a la revista El Nas de Cardedeu febrer 2006

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada