Lamento ser pessimista però... L'alegria econòmica, en la qual hem viscut
fins ara, s'ha acabat. Sembla que la culpa és dels mercats, això que ningú sap
que són però que en aquest moments estan guanyant molts diners, i com sempre
especulant.
Per bé que vagi l'economia, és una realitat que el preu de la benzina no
baixarà, ni el del gasoil que, en augmentar-ne la demanda aviat igualarà el
preu de la benzina. Si els sous pugen, que si ho fan, ho faran lleugerament,
l’augment serà menor que l’augment del preu dels combustibles i, a no ser
que perdem el senderi, la solució és optar pel transport públic, si n’hi ha. Si
no n’hi ha, a contracor, es pot optar pel transport privat o per fórmules
idíl·liques, però ara poc viables, com compartir vehicle en les seves diferents
modalitats (carsharing inclòs), amb
la qual cosa seguirem afavorint la contaminació i els problemes derivats de
l’ús dels combustibles fòssils.
La solució, per tant, no és retallar el servei del BUC, sinó mantenir el
servei actual, que poc a poc es va consolidant, i no reduir cap franja horària.
La prioritat d’un govern no pot ser estalviar per estalviar, s’ha de mirar
més enllà. Fer carrils bici és car i els diners es podien destinar a altres
finalitats però, si no n’hi ha, és impossible crear l’hàbit d’utilitzar la bici
com a mitjà de transport. És el mateix que les zones de vianants que tan criticades
van ser.
El problema és el criteri de qui governa, de qui no podem esperar que
entengui res més enllà de la immediatesa dels diners.
L’altra tema, que aviat es farà palès, és la necessitat de viure allà on
treballem. Perquè, si el cost del transport públic, com es diu des del govern,
ha de ser assumit pels usuaris, d’aquí la proposta d’augment del preu del
transport públic per al 2012, tot el tema de la mobilitat condicionarà on hem
de viure.
No a les retallades en el transport públic municipal, ni a Cardedeu ni
enlloc. Sí a les millores en el transport públic. Més freqüència de pas, més
comoditat, més accessibilitat... Millores sí, retallades no. Res les justifica.
Per què? Per què cal pensar en
el futur, no en el passat. Cal fer pedagogia a favor del transport públic.
Text publicat a la revista El Nas de Cardedeu febrer 2012
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada